BILD 
Circle K

Nu blir det enklare att vara elbilskund hos Circle K

Cirkeln av enkelhet har just blivit sluten för elbilister i Sverige när Circle K introducerar sin banbrytande betaversion av Autocharge. Detta innovativa system för laddning och betalning av elbilsladdning är oberoende av bilmärke och gör Circle K till pionjärer i Sverige inom denna teknik. Autocharge möjliggör automatisk start och betalning av laddningen, vilket innebär att elbilister bara behöver köra fram till laddstationen, ansluta kabeln till bilen, ladda och sedan köra iväg.

Circle K strävar efter att vara i frontlinjen av utvecklingen av elbilar samtidigt som de vill göra det enkelt och smidigt för elbilister att navigera den nya världen av laddning. En av de största förändringarna som de har infört är den senaste funktionen, Autocharge, som eliminerar behovet av att använda en app eller en betalkortsterminal för att starta laddningen. Nu räcker det med att sätta i kabeln i bilen, och processen blir enkel och problemfri.

"Att ladda bilen ska inte vara krångligt, och Autocharge är verkligen ett steg mot att göra vardagen med elbil enklare. Nu uppmanar vi tidiga användare att ge oss feedback, både om funktion och upplevelse, så att vi tillsammans kan finjustera," säger Jenni Alterling, Senior Manager E-mobility på Circle K Sverige.

En annan förbättring handlar om att förenkla reseplaneringen för elbilister. Nu kan användare inte bara se tillgängliga laddstationer, deras effekt och om de är lediga, utan också batteristatusen på de bilar som redan laddar på stationen. Det innebär att man redan innan man anländer till stationen har en uppfattning om tillgängligheten och kan planera sin laddning mer effektivt.

"Det här är en funktion som verkligen bidrar till ökad tillgänglighet och smidigare planering av sin resrutt. Oss veterligen är vi ensamma om den här servicen, och det är ännu ett steg mot en smidigare vardag med elbil," avslutar Jenni.

Autocharge är kompatibel med alla bilmärken och modeller som stöder funktionen, och listan uppdateras kontinuerligt när nya bilmodeller kommer ut på marknaden. För att komma igång behöver användare registrera sin bil i Circle K Charge-appen, där de också kan kontrollera om deras bil stöder Autocharge eller inte.

Circle K är en föregångare inom branschen och sätter användarvänlighet i förarsätet när det gäller elbilsladdning. Med Autocharge och andra innovationer gör de en betydande insats för att forma framtidens hållbara och smidiga elbilsmobilitet i Sverige.

Om Circle K Sverige AB:

Circle K Sverige AB driver cirka 760 drivmedelsstationer som riktar sig till både personbilar och tunga fordon, inklusive nästan 300 fullservicestationer. De erbjuder en mångfald av drivmedelsprodukter och strävar efter att varje fjärde liter som säljs ska vara förnybar. Circle K har även en ambitiös plan för att öka antalet ultrasnabba laddare för både personbilar och lastbilar. Utöver drivmedel erbjuder de måltider som passar alla smaker och ekologiskt och rättvisemärkt kaffe, biluthyrning, hållbara biltvättar och spolarvätska på pump. Circle K strävar efter att göra det snabbt och enkelt att vara på väg.

För mer information om Circle K Sverige, besök www.circlek.se.

Om Alimentation Couche-Tard Inc.:

Couche-Tard är en global ledare inom bekvämlighets- och bränsleförsäljning med verksamhet i 24 länder och territorier och över 14 000 butiker, varav cirka 10 700 erbjuder bränsle för vägtransport. Genom sina välkända varumärken Couche-Tard och Circle K är de en av de största oberoende operatörerna av bekvämlighetsbutiker i USA och en ledande aktör inom bekvämlighetsbutiksbolaget och bränsleförsäljningen på vägtransport i Kanada, Skandinavien, Baltikum och Irland. De har också en viktig närvaro i Polen och Hongkong S.A.R. Cirka 122 000 människor är anställda i deras nätverk.

För mer information om Alimentation Couche-Tard Inc. eller för att ta del av deras årliga konsoliderade finansiella rapporter och managementgenomgång, besök: http://corpo.couche‑tard.com.

Redaktionen
RetailSvepets redaktion är dedikerad till att leverera aktuella och insiktsfulla nyheter inom detaljhandelsbranschen. Vårt team av erfarna skribenter och branschexperter arbetar för att hålla läsarna informerade om de senaste trenderna, utvecklingen av affärsmodeller och innovationer inom retailvärlden. Vi strävar efter att ge en omfattande överblick över den dynamiska och föränderliga naturen hos detaljhandeln, med störst fokus på fysiska butiker men även e-handel. Genom våra artiklar, analyser och insikter strävar vi efter att hjälpa företag att fatta välgrundade beslut och navigera framgångsrikt i den moderna retailmiljön.
Läs också:

Andra artiklar om

Hållbarhet

Från Sverige-veckorna: Polarbröd, Mylla, Färsodlarna och DAVA Food/Lantägg
Jula Miljö & Energi Tänds av Solkraft – Första Solcellsanläggningen i Falköping